Appels

In mijn ouderlijke tuin staat een grote appelboom. De appelboom ís eigenlijk de tuin, want hij overschaduwt alles. Aan de ene zijde is er nog een stukje gazon, aan de andere zijde scharrelen de kippen. Erg landelijk enal.

Tot daar de romantiek.

Ons moeder heeft alle appeltjes een maand geleden al omgezet naar haar befaamde appelgelei. Op die manier heeft iedereen maanden na de oogst nog geniet van de appels. De appels zijn op en op mijn klein koertje in de stad is geen plaats voor een fruitboom. Confituur maken van mijn eigen oogst, da’s voor later, wanneer ik groot ben. Dacht ik. De realiteit was anders. Aan het begin van de week stond het lief van de zus hier ineens met een ongelooflijk grote zak appels ‘van den appelboer bij ons op den hoek’. Ik zou wel weten wat ermee gedaan, dacht hij.

Gelukkig schafte ik mij onlangs het boekje ‘Jams & Chunteys’ van Thane Prince aan. Dat bood meer dan voldoende inspiratie voor twee hartige appelbereidingen. Ideaal voor iedereen die in deze tijden van appel- en perenoogst een deugddoend potje wil bereiden.

Alles begon uiteraard met een grote zak appels en veel lege potjes.

Met het eerste recept, had ik al wat ervaring. De snelle appel-uienchutney is zelfs al ergens bij een collega terechtgekomen en diens man is er naar verluidt gek op. Je kan hem serveren bij kaas, een koud stukje vlees, wat paté of gewoon op een toastje …

Ingrediënten (aan te passen voor elke hoeveelheid met de geliefde regel van drie!)

  • 1750 g appelen
  • 900 g uien
  • 3-4 bolle tenen knoflook
  • 60 g verse gemberwortel
  • 1 grote rode chilipeper
  • 1 liter gedistilleerde moutazijn
  • 550 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 el gemalen kurkuma
  • 1 el zout

Bereiding

  1. Schil de appelen, verwijder het klokhuis en hak ze grof. Hak de uien, knoflook en gember fijn. Verwijder naar smaak de zaadlijsten van de chilipeper en hak de peper fijn.
  2. Doe de appelen, uien, knoflook, gember en chilipeper in een grote inmaakpan. Roer de azijn, suiker, kurkuma en zout erdoor.
  3. Breng het mengsel aan de kook en blijf roeren tot de suiker is opgelost; laat het dan 1 uur zachtjes koken tot het mengsel dik is. Roer regelmatig, omdat chutney nogal snel aan de bodem aanzet en verbrandt.
  4. Schep de chutney in hete gesteriliseerde potten (die je dus hebt afgekookt in een bodempje water) sluit ze met zuurbestendige deksels en etiketteer ze. Zorg dat je potten droog zijn, anders bederft de inhoud sneller!
  5. Zet ze voor gebruik 1 maand op een koele, donkere plaats.

Het tweede recept is nog een hartige chutney die deze middag tot mijn favoriet is gekroond. Hij is in het boekje van Thane Prince ‘appel-dadelchutney met kerrie‘ getiteld. Zij maakt hem met ‘madrascurrypasta’, ik koos voor poeder. Ooooh man, deze middag op een boterhammeke met kaas. Smullen!

Ingrediënten

  • 2 kg appelen
  • 6 grote uien
  • 500 g ontpitte dadels
  • 10 cm verse gemberwortel
  • 4-8 bolle tenen look
  • 2 el zout
  • 1 liter moutazijn
  • 2-3 el currypoeder (hangt ervan af hoe sterk je hem wil)
  • 1 kg lichtbruine suiker

Bereiding

  1. Schil de appelen, verwijder het klokhuis en snijd ze in vieren. Hak de uien, dadels gember en knoflook.
  2. Doe alle ingrediënten behalve de suiker in een grote inmaakpan en laat ze 20 minuten op halfhoog vuur pruttelen tot de appelen uiteen vallen. Roer de suiker erdoor en laat alles nog 5 minuten zachtjes koken tot de suiker is opgelost.
  3. Draai het vuur hoger en laat de chutney 45-50 minuten koken, roer regelmatig tot het mengsel ingekookt en dik is.
  4. Schep de chutney in hete gesteriliseerde potten, sluit ze met zuurbestendige deksels en etiketteer ze.

Op het resultaat ben ik behoorlijk trots.

Over de kruidige appelboter die ik daarna met de resterende appels nog brouwde, vertel ik later!

Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Saus, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Appels

  1. Ine zegt:

    ik hòòr het gewoon pruttelen al sik naar je foto’s kijk!

  2. Pingback: Appelboter | Food first, then morals

  3. Monique zegt:

    Waar koop jij de moutazijn??

  4. Pingback: Een nieuwe appelchutney | Food first, then morals

Geef een reactie

