Korma met wortelgroenten

 

Om u een idee te geven: deze beauty is ondertussen een week in mijn bezit en ze heeft haar weg naar het boekenrek nog niet gevonden. Ik blijf maar bladeren in deze klepper van ruim 600 pagina’s dik. En af en toe begin ik ook te lezen en lijk ik het recept te ruiken. Nigel Slater schrijft haast erotisch over eten.

Hij vertelt ook hoe hij jaren geleden een huis kocht in Londen, hoe hij het grasveldje erachter omturnde tot een waardige moestuin en hoe hij daartoe tachtig zakken dampende mest door zijn huis moest sleuren bij gebrek aan een achterpoortje. Hij vertelt het zo levendig dat ik mezelf op een glimlach betrapte bij het lezen.

Ik hang aan Nigels lippen, of toch aan zijn pen. Hier en daar vind je nog een recept met vlees of vis, maar meneer Slater heeft ook een boodschap te verspreiden. We hebben onze planeet ondertussen zo hard beschadigd door veel meer van de aarde te nemen dan we hebben teruggegeven. Hij wil bewuster met eten omgaan en teelt het daarom gewoon zelf.

Maar bovenal is de BBC-kok zo fier op de oogst uit zijn tuin, dat de groenten volgens hem meestal best op zichzelf kunnen staan. In deze tijd van overvloedige knolgroenten kan ik het niet meer met hem eens zijn. De pastinaak is weer in het land en laat dat nu mijn favoriete groente van het moment zijn. In het hoofdstukje ‘parsnips’ bleef ik daarom hangen bij een ongelooflijke foto van de ‘root vegetable korma’.

Het oorspronkelijke recept werd een beetje aangepast want ineens bleken er drie mondjes meer aan tafel te zitten en dus gooide ik ook mijn pompoen in de strijd. De cashews waren haast verorberd (ze zijn ook zo lekker!) en dus kwamen er wat geroosterde pijnboompitjes in de plaats. Oh, en het kaneelstokje haalde ik er al vroeg uit. Ik heb een beetje een kaneelaversie…

Maar toch. De geur die uit de pot wasemde was zo vol als die van het bed van afgevallen bladeren waar de regen dezer dagen op neervalt. De wortelknolletjes waren even zacht.

Ingrediënten voor 3 goeie eters

  • 2 uien – gesnipperd
  • een dikke duim gember – gesnipperd/geraspt
  • 3 teentjes look – gesnipperd
  • 1,5 kg mengeling van pastinaak, raapjes, wortelen, aardperen (had ik niet) en pompoen – in grove stukken
  • 100 g cashewnoten (ik gebruikte grotendeels pijnboompitjes) – geroosterd in een droge koekenpan
  • 2 groene pepertjes – zaadjes eruit en snipperen
  • 150 ml room (ik gebruikte zure room en gewone room, twee restjes uit de koelkast)
  • 150 ml dikke yoghurt
  • peper en zout
  • eventueel wat verse korianderblaadjes om te garneren

Kruiden:

  • 6 groene kardemompeulen (zaadjes eruit halen en pletten)
  • 2 tl gemalen komijn
  • 3 tl gemalen koriander
  • 2 tl gemalen kurkuma
  • 1/2 gemalen chilipoeder/cayennepeper
  • 1 kaneelstokje

Bereiding

  1. Fruit de uien zonder ze te laten kleuren.
  2. Roer er de gember en de look bij en laat zachtjes meebakken voor een paar minuutjes.
  3. Voeg de kruiden erbij en nu die geur!!
  4. Voeg de groenten en de helft van de geroosterde noten toe.
  5. Roer er de gesnipperde pepertjes door en kruid met peper en zout.
  6. Overgiet met ongeveer 750 ml water, zet het deksel half op de pan en breng aan de kook.
  7. Laat de groenten ongeveer drie kwartier sudderen tot ze zacht zijn.
  8. Voeg de yoghurt en de room toe en laat het geheel nu enkel doorwarmen, niet meer koken. Als het kookt, gaat je saus schiften. Dat verandert niets aan de smaak, maar het ziet er niet uit.
  9. Proef nog eens goed en kruid eventueel bij met peper en zout.
  10. Serveer met de rest van de noten en de gehakte korianderblaadjes. Geef er rijst bij.
Dit bericht werd geplaatst in Groente, Stoofpot, Veggie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

