Venkeltaartjes met saffraan

Ik heb het niet voor anijs en dus ook niet voor pastis of venkel. De enkele keren dat er een venkeltje in ons groentepakket van het Voedselteam zat, werd die dus weggegeven. Zélfs Yotam Ottolenghi kon me niet verleiden met zijn recept. Tot ik datzelfde recept elders proefde. Beleefd als ik ben, at ik mooi mijn bord leeg. En ik wilde méér.

Het recept is zo simpel als wat. Je snijdt de venkel in plakken, bakt die om beurten mooi bruin in de echte boter en legt ze opzij. De kunst is hier om ze lang genoeg om 1 kant te laten liggen tot ze mooi donker worden van kleur. Wanneer ze allemaal zacht gebakken zijn, doe je een lepeltje rietsuiker in de pan, je vermengt het met de resterende boter en gooit er de venkel terug bij. Zorg dat er een zoet laagje aan de venkel hangt, kruid eventueel wat bij, et voila. Heerlijk.

Wanneer ik vrijdag dus een venkeltje in het pakket ontwaarde, kwam het water me alweer in de mond gelopen. Ik verheugde me al op die lekkere plakjes gebakken venkel. Tot het tot me doordrong dat ik middenin mijn suikerloos project zit. Aangezien ik deze maand geen suiker eet,  moest ik iets anders verzinnen.

Bekeerd tot de venkel als ik ben, besloot ik hardcoregewijs voor de venkeltaartjes met saffraan uit Donderdag Veggiedag te gaan. Het mengsel bestond bij mij voor de helft uit venkel, de andere helft uit daikon want die moest ik ook dringend verwerken. Daardoor werd de anijssmaak wat afgezwakt, maar werd het mengsel eigenlijk wat te waterachtig.

Het resultaat was nogal flets, maar het zag er wel prachtig uit.
Misschien ben ik klaar voor de daikonloze venkeltaartjes?

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

