Daikonsoep

Ik wil geen enkele groente ondankbaar zijn en nog minder wil ik al het gezwoeg en gezweet van onze bioboeren met een diepe zucht tenietdoen. Daarom voelde ik mij altijd eventjes schuldig wanneer er een daikon in mijn groentepakket van het Voedselteam zat en ik inwendig vloekte. Wat moest ik daar mee?

Een stukje daikon tussendoor is heerlijk. De milde radijssmaak is echt verfrissend. Maar een knoert van bijna een halve meter lang en met de dikte van een fles wijn? Neen, dat ging mijn petje te boven. Vaak verdween de daikon dus onherkenbaar in de soep die nadien gemixt werd. Ondergewaardeerd opvulsel…

Maar nu, dames en heren, heb ik het gevonden. Eenvoud troef!!

Op het internet scharrelde ik volgend receptje op:

  1. Kook bouillon.
    Bij mij was dat een litertje of twee, denk ik. Ik gebruikte overwegend groentebouillon, maar kon er toch niet aan weerstaan wat kippenbouillon toe te voegen.
  2. Snipper een duimgroot stukje gember en 4 teentjes look en kook mee.
  3. Schil de daikon, snijd in dobbelsteentjes en kook mee.
  4. Voeg een handvol vermicelli toe en kook tot alles gaar is.

Oh my! Wat een heerlijk simpele herfstige oplossing!

Dit bericht werd geplaatst in Soep, Veggie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Daikonsoep

  1. Ruth zegt:

    En niet mixen?

    • Neen, die brokjes zijn net heerlijk. Een heldere bouillon met stukjes daikon. Gember en look moet je natuurlijk wel fijn genoeg snipperen. Zeker proberen, jij zal het graag lusten. Misschien wat minder gember, dat vond onze andere zus er wat te veel aan.🙂

  2. Kathleen zegt:

    Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Ben op zoek naar een gerecht waar ik mijn daikons in kan verwerken uit het voedselpakket van deze week. Dit lijkt me alvast een heerlijk alternatief, ga ik ooit eens uitproberen. Maar voor morgen wil ik ze als groente verwerken (bij kipfilet). Weet alleen nog niet hoe. *Zet naarstig haar zoektocht verder*

Geef een reactie

