Verrassingseitjes

’t Is allemaal erg snel en onbezonnen verlopen en wellicht was ik even ijl in mijn hoofd toen het plan gemaakt werd, maar het resultaat bleef het resultaat. Afgelopen zondag kwam er volk over de vloer voor een champagneontbijt. Om negen uur. Dat leek een schappelijk tijdstip, tot ik besefte dat ik de gastvrouw was en dat er om negen uur dus wel degelijk een ontbijt op tafel moet staan. Op zondag. Slik.

Uiteraard werd Miss Efficiency in mijn wakker en stak het lief een serieus handje toe. Tenslotte zou de champagne de hoofdrol spelen en moesten wij enkel voor de opvulling zorgen. De avond voordien werd er dus een brood gebakken en een fruitslaatje gemaakt. ’s Ochtends flanste ik nog een pannenkoekendeeg in elkaar en brosselde een zurig bosbessensausje voor erbij. Klinkt sjiek? Gewoon wat diepvriesbosvruchten in een pannetje met een serieuze geut esdoornsiroop en pruttelen maar! Easy peasy.

De kaasboer van het Voedselteam (Clincke – tevens zuivelleverancier van Volta) zorgde voor peperkaas, kruidenkaas en gewone kaas en via dezelfde weg kwam er een geitenkaasje in kruidenolie van ’t Eikenhof.

Ik miste nog een warme hartige hap en die vond ik ergens in een bestoft boek van Nigella Lawson. Ik deel deze verrassingseitjes even omdat ze erg eenvoudig klaar te maken zijn én omdat ze een feestelijke toets hebben. Als er iemand zo gek is om een kerstontbijt te organiseren: DOEN!

Zo zien ze eruit voor ze de oven ingaan:

Ei

Ingrediënten voor 6 personen

  • 250 g champignons in kleine stukjes gesneden
  • 6 eieren
  • boter en olijfolie
  • 6 el room (een half doosje)
  • peper en zout
  • truffelolie (om het écht af te maken)

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 190°C.
  2. Zet een ketel met water op het vuur.
  3. Vet de potjes in met olijfolie
  4. Bak je stukjes champignon in boter tot ze bruin zijn.
  5. Verdeel de champignons over de potjes.
  6. Breek een ei in elk potje.
  7. Schep over elk ei een lepel room.
  8. Kruid met flink wat peper en zout.
  9. Sprenkel een paar druppeltjes truffelolie over het geheel.
  10. Zet de potjes in een ovenschaal en vul met het kokende water tot de helft van de potjes.
  11. Zet de eitjes een kwartier in de oven. Veel meer moet dat niet zijn. Ik dacht dat ze nog niet klaar waren en liet ze nog wat staan. Gevolg: je kon de keiharde eierdooier zo uit het potje vissen. Er hoefde dus niet gesopt te worden met soldatenboterhammetjes zoals vroeger. Och ja, ik onderneem binnenkort een tweede poging. Mjam!
Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Hapje, Veggie, Volk over de vloer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

