Paneer tikka masala

Wanneer ik bij de Indiër ga eten, zwicht ik bijna elke keer voor de chicken tikka masala. Heerlijk vind ik dat kruidige tomatensausje. Laat het dus geen toeval zijn dat de ‘paneer tikka massala’ het eerste brouwsel is geworden uit mijn nieuwe kookboek ‘Anjum’s vegetarian feast’. Al zou de fantastische foto in het boek er ook voor iets tussen kunnen hebben gezeten.

Op het eerste zicht leek het recept niet al te moeilijk. De ingrediëntenlijst van Indische gerechten is altijd behoorlijk lang, maar de helft ervan zijn kruiden die je toch in huis hebt. De paneer/panir had ik al gemaakt, het enige dat ik nog niet in huis had, was een potje Griekse yoghurt voor de marinade. Super!

Maar de bereiding is toch een pak omslachtiger dan ik eerst dacht. Ik heb mezelf betrapt op de gedachte dat dit maar beter de moeite zou zijn, want voor een simpel tomatensausje was dit toch behoorlijk wat gedoe!

Het resultaat mocht er zijn.

De stukjes paneer die wat te zacht waren uitgevallen, werden lekker stevig in de oven. Dat was een hele geruststelling. En de saus was zeker en vast de moeite waard. Dit is een blijvertje!

Paneer tikka massala

Marinade paneer

  • 10 gram gember (geschild gewicht)
  • 2 dikke tenen look – gepeld
  • 2 el citroensap
  • 150 g Griekse yoghurt
  • 1 dikke tl chilipoeder
  • 1 dikke tl garam masala
  • 1 dikke tl paprikapoeder
  • een snuf zout
  • 3 el olijfolie

Andere ingrediënten

  • 400g paneer in blokjes van 3-4 cm
  • 1 blik tomaten (400g)  in stukjes – Anjum werkt met 500 g verse tomaatjes
  • 1 el olijfolie
  • 60 g ongezouten boter
  • 1 zwarte kardemompeul – Dat heb ik niet in huis, dus ik deed er gewoon een extra groen peultje bij.
  • 6 groene kardemompeulen
  • een kaneelstokje van 5 cm lang
  • 4 kruidnagels
  • 20 g gember (gepeld gewicht) – geraspt
  • 4 teentjes look – geraspt
  • 1 el tomatenpuree – Dat werd zo’n klein blikje, wat doe je anders met de rest?
  • 2 groene pepertjes – Je laat ze heel, maar je doorprikt ze wel een paar keer met een scherp mesje.
  • 0,5 tl garam masala
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 dikke tl gedroogde fenegriekblaadjes, verpulverd met je vingers – Ik gebruikte  fenegriekpoeder.
  • 1,5 tl rietsuiker
  • 60 ml room, of wat meer als je vindt dat het nog wat zachter mag

Bereiding

Mix alle ingrediënten van de marinade tezamen, doe ze in een kom en leg er de blokjes paneer in. Zorg dat ze allemaal bedekt zijn met marinade.
Mijn blokjes waren nog te zacht, dus moest ik voorzichtig te werk gaan. Ik heb elk blokje 1 voor 1 ingesmeerd met marinade.

Update : Nadat de blokjes waren gesneden, hield ik nog wat gemarineerde restjes over. Brokjes die van de blokjes waren gevallen. Dit mengsel gebruikte ik de volgende keer als vulling voor zelfgemaakte raviolietjes. Heerlijk!

De saus – deel 1

  1. Als je verse tomaten gebruikt, mix je die eerst glad. Gebruik je een blik, doe het dan open.
  2. Verhit de olie en de helft van de boter in een grote kookpot met een dikke bodem (*lalala*Creuset*lalala*) of met een antiaanbaklaag. Doe er de grote kruiden in (kardemom, kaneel, kruidnagel) en laat een paar seconden meebakken. Voeg de gember en de look toe en roer tot ze een beetje gaan kleuren. Daarbij gaan nu ook tomaten en tomatenpuree en dit laat je zachtjes een twintigtal minuten pruttelen.
  3. Ondertussen is het vocht weg gebrosseld en begint de saus wat te kleuren. Blijf nu dicht bij je saus en roer vaak terwijl ze een beetje bruiner wordt. Dit duurt nog een tiental minuutjes.
  4. Voeg 250 ml water toe en breng aan de kook.
  5. Duw de saus nu door een zeef met een lepel. Uiteraard houd je de saus, de prut die in je zeef ligt, mag je weggooien.

De paneer bakken

  1. Zet je de grill in je oven op de hoogste stand.
  2. Leg de stukjes gemarineerde paneer op een ovenrooster die je eerst bedekt hebt met aluminiumfolie.
  3. Schuif de paneer onder de grill en laat ze bruin baken. Keer ze eens om zodat ze rondom rond bruinig zijn.

De saus – deel twee

  1. Neem de pan waarin je daarnet de tomatensaus maakte.
  2. Smelt er de boter in en voeg de groene pepertjes toe. Meteen daarna ook de tomatensaus, de gemalen kruiden (garam masala, paprika en fenegriek), wat zout en de suiker. Voeg ook nog een flinke geut water toe.
  3. Laat het geheel een paar minuten sudderen en leg dan de blokjes geroosterde paneer in de saus. Laat nog even verder pruttelen.
  4. Voeg de room toe tot je de gewenste zachtheid en consistentie bekomt.

Wij aten dit met rijst en wat veldsla. Heerlijk!

Dit bericht werd geplaatst in Saus, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Paneer tikka masala

  1. Pingback: Paneer | Food first, then morals

  2. Ine zegt:

    afspreken met vriendinnen en elk een paar indische gerechten klaarmaken en je hebt ineens een heel buffet dat de moeite meer dan waard is! Want inderdaad, er zit toch heel wat slow cooking bij!

Geef een reactie

