Paneer

Ik ben een regelrechte regelneef. Maar soms vertoont mijn netjes gestructureerde bestaan een behoorlijke barst. Een van die barsten waarmee ik te kampen krijg, is mijn ongelooflijke drang tot aankoop wanneer ik langs de kookboekenhoek van Paard van Troje loop. Deze boekhandel van zeldzame genialiteit, haalt steeds de boeken in huis die ik op mijn mentale verlanglijstje heb staan. Met een erg uitgebreide veggiehoek, maken ze het me nog moeilijker om zonder ‘een cadeautje aan mezelf’ buiten te lopen.

Zo ook deze week. Ik liep er buiten met deze:

https://i1.wp.com/www.anjumanand.co.uk/wp-content/uploads/2012/08/Indian-Vegetarian-Feast.jpg

Hoewel ik meestal over een schreeuwerige kaft val, kon dit boek me wél bekoren. Dat er niet teveel desserts achteraan staan, vond ik een goeie zaak. Het is een verschrikking hoe sommige makers van vegetarische kookboeken hun boeken maar vol desserts ploefen. Bovendien heb ik het niet voor desserts en al helemaal niet voor Indische desserts met veel te veel fruit in. Geef mij maar chocola!

De Indische voorraadkast
Het eerste maal wordt vanavond gekookt en de voorbereidingen zijn daarvoor al volop aan de gang. Omdat ik geen idee heb waar ik in Gent lekkere paneer (ook wel ‘panir’ = kaas) op de kop kan tikken (tips, anyone?), besloot ik zelf te maken. Helemaal from scratch volgens een recept ergens vooraan in het boek waar uitleg gegeven wordt over de inhoud van de Indische voorraadkast. Die belooft me wel nog wat zoekwerk. Waar vind ik in hemelsnaam Bengal gram (zwarte kikkererwten?). Op deze website ontdekte ik dat ik ze gewoon kan vervangen door de kikkererwten die ik wél ken. Maar als iemand tips heeft, graag!

Paneer in wordingPaneer/Panir
Het recept beloofde erg simpel te zijn. Dat klopt ook, al neemt het wel  behoorlijk wat tijd in beslag. Maar niet getreurd, een stapel werk houdt me toch thuis en hoe kan een mens tussen de bedrijven door beter ontspannen dan door een potje te koken?

Ik wilde graag 500 gram paneer maken omdat wij (en daarvan zijn ondertussen al aardig wat getuigen) goeie eters zijn. Zo gaat dat in zijn werk:

  • Giet 4 liter volle melk in een kookpan met een dikke bodem en breng aan de kook.
  • Wanneer ze vijf minuutjes heeft gekookt, voeg je 500 g yoghurt (met levend ferment – dat staat op het potje) toe.
  • Nu gebeurt er iets zots! De melk gaat schiften. Je ziet melkwei (een troebele vloeistof) en brokjes melk.
  • Blijf roeren tot dit gebeurt.
  • Leg een neteldoek/theedoek/… in een vergiet en stort het mengsel erin.
  • Spoel even met water.
  • Laat het goed uitlekken.
  • Neem dan de punten van het doek samen zodat je een zak hebt.
  • Anjum (de auteur) zegt dat ik die knapzak nu aan de kraan moet binden om verder uit te lekken, maar daarvoor is mijn zak te lang. Het lief snelde ter hulp en we bedachten een constructie die net naast de gootsteen drupte. Dan maar een maatbeker eronder om de vloeistof op te vangen. Hoera!
  • Laat de zak 20 minuten uitdruppen.
  • Leg de zak nu op een groot plat bord, ineens heb je een dikke schijf.
  • Laat de zak dicht en zet er een zwaar gewicht op. Ik gebruikte een kookpot die ik vulde met water.
  • Ik liet de paneer in spe nog 1 uur uitlekken omdat ik dan zachte paneer zou krijgen volgens het recept. Dat bleek toch iets te kort. De paneer viel nog teveel uit elkaar om goed te zijn. Ik zou dus zeker anderhalf uur aanraden. Na twee uur heb je echt een heel erg stevige brok.

Ziezo! Nu kan je de kaas in blokjes snijden. Krijg je hem niet allemaal ineens verwerkt, dan kan je hem in de koelkast in water bewaren.

Of je maakt er meteen een gerecht mee uiteraard. Paneer tikka masala bijvoorbeeld!

Dit bericht werd geplaatst in Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Paneer

  1. Pingback: Paneer tikka masala | Food first, then morals

  2. Ine zegt:

    dat lukt ook met wat citroensap. Verhoudingen en zo, ken ik niet uit het hoofd, maar het is wel makkelijk.

  3. Steph zegt:

    Ik heb paneer zien staan in de Turks/Marokkaanse winkel hier in Kortrijk in de Zwevegemstraat. En als ze het in Kortrijk hebben, dan zeker in Gent. Gewoon zo’n ‘exotische’ winkel binnen lopen en in het koelgedeelte zou je tussen de haloumi, de feta en de dubieus uitziende worsten, paneer moeten vinden.

  4. Steph zegt:

    zoals het een echte foodblogger betaamt…

Geef een reactie

