Linzen

Tegenwoordig stop ik mijn kookboekkoopdrang door bezoekjes aan de kookboekenafdeling van de bibliotheek. Dat helpt.

Een tijd gelezen leende ik van mijn zus ‘The Pedant in the Kitchen’ van Julian Barnes, een aanrader voor iedereen die het gewoon is om erg slaafs de aanwijzingen in een kookboek te volgen of iedereen die dat net niet doet. Ik heb meermaals liggen gniffelen bij het lezen.

In dat boek zingt Barnes meermaals de lof van het groentekookboek van Jane Grigson. ’t Is een waar naslagwerk met fijne tips en ideeën voor alle groenten uit de tuin, het groentepakket of de winkel. Bij het doorbladeren viel mijn oog gisteren op bereidingen met linzen. De linzenhater is een weekje van huis en dus kon ik lekker mijn gang gaan.

Jane Grigson haalt geen gekke en ingewikkelde toeren uit met de Puylinzen. Oh neen. Haar toevoegingen zijn zo simpel dat ik er nieuwsgierig naar werd. Ze kookt de linzen een dik half uur tot ze zacht zijn in een bouillon met verse kruiden. Ja tarara, met dat vriesweer is het hier triestig op mijn kruidenterras. Ik zocht dus mijn heil in water met flink wat bouillon (de beste die ik tot nu toe ken) en twee tenen look.

Eens je de gare linzen hebt afgegoten, smelt je een klont boter in je pannetje. En nu komt het: Jane Grigson voegt, naast peper en zout, een scheut zoete witte wijn of zoete sherry toe. In onze frigo stond nog een fles witte porto en zo geschiedde het dat ik een half uur later in de zetel zat met een toren aardappelpuree omgeven door heerlijke zoete, smeuiige linzen.

Comfort food!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Linzen

  1. SasKookt zegt:

    Ha, jouw bouillontip komt al van pas! Ik wilde af van de blokjes groentenbouillon, maar die van de hobbit kan me niet echt bekoren. Dan maar eens die van morga proberen!

Geef een reactie

