Britse ervaringen

Ik heb de eer en het genoegen om op de vooravond van de start van het laatste stuk schooljaar te vertoeven op een plaats waar u me allerminst verwacht. Ik zit op een klein kamertje waar de vloer kraakt bij de minste beweging. Wanneer ik uit het raam kijk zie ik in het schijnsel van de lantaarnpaal voor de deur wat regendruppels die zachtjes op het warme wegdek vallen en het einde aankondigen van de eerste échte lentedag.

Regenen doet het vaak genoeg in Vlaanderen, dat maakt hier niet het verschil. En u surft hier niet rond om te weten waar ik mijn kop te slapen leg.

Dat ik niet thuis ben, kan je hier vooral ruiken. In het huis van Siva, de Srilankaanse kokkin die mij (en roomie Charlotte) twee weken lang huisvest, was ik gisteren toe aan mijn derde intense hoestbui veroorzaakt door de wolk van peper die er in de keuken hangt. De bejaarde weduwe is onze gastvrouw voor de tijd die we spenderen aan de Bell School in Cambridge. We worden hier dus aardig in de watten gelegd met allerlei heerlijke gerechten uit haar kookboek dat we zeker mee naar huis brengen en waar ik binnenkort uit kook!

Naast die maaltijden heb ik ook al volgende heerlijkheden verorberd:

  • Een vegetable korma in The Golden Curry in Cambridge.
      • Na een poging in drie bomvolle authentieke pubs, kwamen we terecht bij deze Indiërs en amai die hebben ons verwend. Het plaatsje doet absoluut een beetje groezelig aan, maar het eten is lekker en we konden er (iets te) luid zijn.
  • Een ongelooflijke cream tea in The Almonry in Ely.
      • Op onze vraag werd het gehele aanbod in stukjes gesneden, zodat we van alle lekkernijen konden proeven. Aangezien ik niet de grootste zoetekauw ben, speelde ik op zeker en at er de beste scones with clotted cream en jam die ik tot dusver kon proeven.
  • Een bord geweldige geroerbakte noedels met groenten in een fijn zaakje in Chinatown, London, waar je op de deur moet kloppen voor je er binnen mag.
  • Een zondige whopper bij Burger King in Canterbury.
  • Een bord Black Angel Spaghetti bij Jamie’s Italian.
      • Het moet gezegd, het boeltje is lichtjes overroepen. Het is een tikkeltje te duur voor wat het is. Mijn hoofdgerecht was heerlijk en absoluut juist geprijsd. Het voorgerecht daarentegen (een drie reepjes geroosterde paprika en venkel, een duimgroot stukje manchego en wat geraspte knolselder) voor acht euro… Het dessert was bij haast niemand lekker (zelfs de brownie was een flater, hoorde ik) en het prachtige gebouw heeft de akoestiek van een schoolrefter. Toch liepen we met een aantal menu’s, (met permissie van de knappe ober gestolen) servetten en blozende wijnwangen tevreden naar buiten.
  • Verbazingwekkend verzorgde vegetarische maaltijden op school.

Tot dusver het verslag en ik heb nog tot vrijdag te gaan!

Dit bericht werd geplaatst in Uit eten. Bookmark de permalink .

6 reacties op Britse ervaringen

  1. Veerle zegt:

    Hoe heb jij dat weer kunnen ‘regelen’ dat je bij zo’n gastvrouw mag logeren???

  2. Ine zegt:

    Koester het lot! Het is je gunstig gezind! Af en toe wat wijn plengen schijnt voor alles goed te zijn! (Kies misschien witte, dat maakt minder vlekken)

  3. SasKookt zegt:

    Weet je toevallig nog het adres van dat Indisch restaurantje in Cambridge? Om één of andere reden vind ik het niet op hun website… Bedankt!

Geef een reactie

