Groentepakket 3 mei – Oosterse soep met paksoi

Het groentepakket bracht weer een boel lekkers en dus ging ik de afgelopen dagen aan de slag met al dat frisse geweld van het veld. *rijmpje*

De regel zegt dat de slappe groentekes er het eerst aanmoeten. Niemand wil graag slappe slingers rucola op zijn bord en een paksoi wordt er ook niet mooier op wanneer hij verwaarloosd en genegeerd wordt. Dus maakte ik een Oosterse soep met de paksoi. Dit is wat ik ter plaatse verzon:

  • Kook water.
  • Voeg bouillon toe (van die lekkere van Morga uit de Bioplanet).
  • De gember was op, dus goot ik eens met het poeder.
  • Pers er 3 teentjes look bij en gooi er een gesnipperde ui of twee bij.
  • Aan het einde giet je nog eens met de sojasaus (of tamari) en de oxo tot je de smaak net goed vindt.
  • Nu een grabbel sojabrokken om het geheel nog voedzamer te maken (als je van stukjes spons houdt).
  • Dan gaan de witte nerven van de paksoi erbij en even later de aan repen gesneden groene delen.
  • Klaar!

De volgende dag schreeuwde de rucola om mijn aandacht. Ik experimenteerde even. De courgette liet ik samen met wat voorgekookte patatjes, een tomaat, wat olie en kruiden bakken in de oven. Daarbij serveerde ik kleine pastaatjes waaronder ik ricotta en fijngesneden rucola roerde nadat ze afgegoten waren. Ik vond dat lekker, mijn kleine zus hield niet zo van de knapperige stukjes in de pasta.

Vandaag lagen er ook nog radijzen en een sla in de koelkast! Dat werd een salade om het hoofdgerecht te vergezellen. Ik strooide ook nog dukkah (een gemalen mengsel van pistachenoten, sesamzaadjes, chili, kruiden…) op de salade en wat olie en azijn.
Het hoofdgerecht werd een risotto met wortel en pastinaak afgewerkt met gemberpoeder, fenegriek en kardemom. Aan het einde nog wat verse peterselie erdoor en mjam. Daarbij kwamen ook nog een currysaus (met appeltjes uit het fruitpakket) en de groenteballetjes van de Colruyt.

Ziezo, pakket = op!

Dit bericht werd geplaatst in Fruit, Groente, Saus, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

