Italianen en Noorse tomaten

Ik ging op reis en ik zag een Italiaan koken in een Noorse campingkeuken. Geen gedroogde vis, geen rendier, niets geen lokale specialiteiten. De kerel had het voor elkaar gekregen om in de schaars geassorteerde noordelijke supermarkt wat kerstomaatjes te kopen (aan schrikbarende prijzen) en gooide die in de pan met olijfolie en ongepelde tenen look. De geur! De geur! Toen wist ik: na zeven weken koken in een potje op een campingvuurtje (later meer daarover!) is het wel genoeg geweest, ik wil naar huis om deftig te koken.

En zo geschiedde. Een dag later namen we het vliegtuig en vandaag smeet ik een hoop (betaalbare) kerstomaatjes in de pan met drie tenen ongepelde look. Daarbij kwamen ook kleine blokjes courgette die ik eerder stoofde in olijfolie en vers gedopte tuinbonen uit de ouderlijke tuin. Wat vers gesneden basilicum, zout, peper, gekookte pasta erbij en basta.

We hebben hier dan wel geen prachtige bergen, ongelooflijke fjorden, zuivere lucht, stilte, ruimte, achter elke hoek een lief rendier, heldere meren, schattige houten hutjes met een houtvuur (oooooh, gemis)…. We hebben wel betaalbare en lekkere groenten die de zon hebben gezien. Ik zwaai de vakantie uit met de gedachte dat dat soms wel genoeg is voor mij.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Italianen en Noorse tomaten

  1. Ik kan mij de geur inbeelden, yum!!

  2. gonda de gols zegt:

    Zo moet het zijn: ongeloofijk genieten van vakantie en gelukkig zijn dat je weer thuis bent ; een hart en hoofd vol onvergetelijke beelden en ervaringen en dan verfrist herbeginnen aan de volgende episode !

  3. Pingback: Noord-Europa en zijn clichés | Food first, then morals

Geef een reactie

