Noord-Europa en zijn clichés

Zeven weken op de fiets door Noord-Europa. Wanneer ik vertel hoe wij onze zomer doorbrachten krijgen sommigen een pijnlijke grimas vol ongeloof op hun gezicht. Anderen benijden ons. Voor mij is fietsen de ideale manier van reizen. Het gaat mij niet om het fietsen zelf, het is het tempo en de vrijheid die ermee gepaard gaan waar het mij om te doen is.

Veel gekker is voor mij het idee om zeven weken niet in mijn eigen keuken te staan. Want als ik even ging ‘streetviewen’ zag ik enkel bos, bos en bos. Geen gezellige Zuid-Franse restaurantjes, geen Italiaans marktje, geen Engelse pub waar altijd wel iets te smikkelen valt. PANIEK.

Gelukkige kookten we vorig jaar ook al met het kampeervuurtje en wist ik dat het ding wel tot het een en ander in staat is. Dus kwam het er gewoon op neer om een degelijke zwerfkeuken aan te leggen. Dat is nog zo een voordeel van fietsen: je moet niet overdreven hard op het gewicht van je bagage letten. Daarom kreeg ik van de wederhelft het fiat om de volgende basics mee te nemen:

SwedenFinlandNorway097Laten we dat hier even klasfotogewijs aanpakken.

Boven vlnr: groentebouillon en champignonbouillon + een potje rode Thaise curry
Tweede rij vlnr: look, koriander, gedroogde slakruiden, mangocurry, gember, potje zout
Onderste rij vlnr: gember, paellakruiden, cayennepeper, tijm, tuscany blend, komijn, potje oregano en daaronder nog een potje gewone currypoeder

Wat het winkelaanbod betreft, klopt het cliché: hoe noordelijker, hoe triester. In het uiterste noorden van Noorwegen zijn werkelijk alle fruit en groente geïmporteerd en dat leidde soms tot iets minimalistischere maaltijden dan we gewoon waren geraakt.

Toch konden we zelden klagen. Zo passeerden we op een gegeven moment in Zweden een fijn kraampje met twee oude knarren die van de cafébaas van het café ernaast, onze fietsplannen hadden gehoord. Ze verkochten er allerlei soorten zelf geplukte en gedroogde champignons waarvan de kwijl uit mijn mond liep. De oude man was zo ingenomen met onze plannen en onze moed dat hij me prompt mijn centen voor de lekkernijen teruggaf. En zo kregen wij die dag ons avondeten cadeau. Nog wat room, ui, look, champignonbouillon en wortel en onze rijstmaaltijd was ineens een feest!

SwedenFinlandNorway098

Dit bericht werd geplaatst in Stoofpot, Veggie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Noord-Europa en zijn clichés

  1. Pingback: Italianen en Noorse tomaten | Food first, then morals

Geef een reactie

