Broodbeleg: veggie pitasalade

Een tijdje geleden volgde ik een workshop ‘De betere brooddoos’ onder leiding van Leentje. Dat moest interessant worden want ik blijf thuis hier een beetje steken in hummus met allerlei toevoegingen en zoals u al wel heeft gemerkt aan de frequentie blogposts hier, kon ik een inspiratieboost gebruiken.

Mission accomplished.

We bereidden in een klein groepje een hele resem beleg en nadien gingen we in elkaars potjes zitten om alles te proeven. Ik had in het receptenboekje meteen al de pitasalade opgemerkt. Als semi-veggie met sporadische heimwee naar het carnivoortijdperk is dat ook niet zo verwonderlijk. In studententijden vrat ik vleessalade met de kilo…

De pitasalade ‘ticks all my boxes’: pittig, smeuïg en heel erg hartig. Het receptje vindt u hier, maar wij bereidden hem in de ‘les’ toch een beetje anders. Daarom hier nog eens een kort overzicht.

Ingrediënten

  • 100 gram sojabrokken (welke marketingidioot bedacht die naam??) – verkrijgbaar in alle bio- en natuurwinkels. Een van de goedkoopste en meest efficiënte vleesvervangers
  • 100 gram prei = wit en groen van een klein stengeltje prei
  • 2 soeplepels ketchup (ik gebruik curryketchup voor wat extra pit)
  • 2 soeplepels mayo (of veganaise)
  • een half bouillonblokje of een koffielepeltje pasta/poeder
  • een ferme scheut sojasaus – ik gebruik het liefst deze tamari
  • een teentje look
  • een bolle mespunt gerookt paprikapoeder (bij Dille en Kamille steeds verkrijgbaar)

Bereiding

  1. In 1 potje: sojabrokken, sojasaus, bouillon, gerookt paprikapoeder, geperst knoflookteentje.
  2. Overgiet met wat heet water, net voldoende om te weken, niet om ze te laten zwemmen. Roer, dek af en laat een kwartiertje staan.
  3. Was en snijd ondertussen de prei in flinterdunne ringetjes.
  4. Bak de gemarineerde sojabrokken in een beetje olijfolie en zie hoe ze prachtig goud kleuren. De carnivoor in mij gloeit en herinnert zich een pan rul gebakken gehakt.
  5. Voeg bij elkaar: sojabrokken, prei, mayo en ketchup. Meng en zet er even de mixer in. Niet tot je een papje hebt, er moet zeker nog wat structuur inzitten.
  6. Proef en kruid eventueel bij met wat peper of chili.

Deze salade wordt alleen maar lekkerder wanneer je hem in de koelkast zet tot hij frigofris is. Heerlijk op toast!

Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s