Pasta met raapstelen

We mogen deze zomer resideren op den buiten. Denk: koeien wanneer ik uit het keukenraam kijk, mama en papa merel die aan- en afvliegen met wormpjes voor baby merel én de bioboer als buur! Een hele verandering wanneer je jaren in het dichtst bevolkte stukje Gent hebt gewoond.

DUS. Toen ik vandaag in een lege koelkast tuurde, besloot ik eens naar de boer te wandelen. Daar lagen de laatste schorseneren wat zielig te wezen in een rieten mandje, naast aardappelen, uien en nog wat rode bieten. Veel restanten van een productieve winter terwijl op het veld de lente losbarst en weldra zijn weelde ook in het biowinkeltje zal laten voelen. Eerste getuige van die evolutie: de krakend verse raapsteeltjes naast de zuivel waar de boer om bekend staat. De keten van boer naar bord op z’n kortst!

Thuisgekomen besloot ik te gaan voor Italiaanse eenvoud: Tortelloni con cime di rapa (tortelloni met raapsteeltjes).

  1. Was de raapstelen en snijd ze grof.
  2. Kook de raapstelen kort in veel gezouten water, vis ze uit het kookwater en laat ze uitdruppen en hak ze nog fijner.
  3. Kook in hetzelfde water de tortelloni (of andere kleine pasta). Ik koos tortelloni met kaas omdat het originele Italiaanse recept ansjovis vereist en ik het zoutige daarvan wat wilde vervangen in de veggie versie. Je kan ook wat Parmesaan toevoegen aan het eind, maar zoals ik al zei: mijn koelkast was leeg.
  4. Verwarm stevig wat erg lekkere olijfolie. Ik liet me onlangs even gaan bij Antico Sapore. Een uiterst charmant winkeltje met een pracht van een verhaal en uitstekende olijfolie.
  5. Fruit in de olie een rood pepertje en een stevige teen gesnipperde look. Laat zeker niet verkleuren.
  6. Voeg de gekookte raapsteeltjes toe en laat even meefruiten.
  7. De pasta is nu gaar en mag bij je groenten.
  8. Goed omroeren en eventueel bijkruiden.

Easy peasy, snel en gezond. Hoezee!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

5 reacties op Pasta met raapstelen

  1. annelore zegt:

    een italiaanse klassieker die ik altijd al eens heb willen proeven.. binnenkort eens proberen!

  2. Ine zegt:

    Mocht je je ook laten gaan bij zo’n fijne proefavond? Ineens ook zin om volgende krokusvakantie eens die richting uit te gaan? Nog geen idee of het hier bij dromen blijft, maar het maakte wel wat wakker!

  3. Ruth zegt:

    Gemakkelijk, snel, gezond maar ook lekker dan??

Geef een reactie

