Pesto van boerenkool

Nu het kind wat groter is en mij vanop haar speelmat maar al te graag ziet rondhossen in de keuken, wordt er weer duchtig gekookt hier in huis. Wanneer er boerenkool in het groentepakket zit, wordt er dus niet meer gevloekt omdat ik geen snel receptje uit mijn mouw kan toveren dat net past tussen een voeding en een pamperverversing. Neen, de boerenkool is nu een welgekomen uitdaging die dit weekend leidde tot een recept dat hier wel vaker op tafel zal verschijnen.

Boerenkool is die taaie groente waar ik nooit blijf mee weet. Het zit typisch in biologische groentepakketten omdat het erg goed tiert in ons klimaat, maar het ligt haast nergens in de winkel. Gevolg: niet veel recepten in het gemiddelde kookboek. Gelukkig is boerenkool vorig jaar een ongelooflijke hype geweest in de USA, daar kennen ze het als een superfood en het heeft inderdaad een indrukwekkende voedingswaarde.

boerenkoolNa een zoektocht op Pinterest (mijn nieuwe walhalla der receptuur) vond ik een idee voor pesto van boerenkool. En ik draaide er mijn hele bussel boerenkool in. Dat wil zeggen dat ik hier een immense voorraad pesto fabriceerde, maar dat is helemaal niet erg want je kan hem invriezen en hij is multi-inzetbaar:

– als broodbeleg (want niet zo intens als gewone pesto)
– op toastjes
– als smaakmaker in een eiersalade
– in pasta met groentjes
– in puree
– een schepje in de soep

Ik kookte wat sperzieboontjes, bakte champignons en een courgette en gooide dat allemaal bij gekookte penne. Roer daar een paar lepels van deze pesto onder en je hebt een lekkere, snelle en gezonde maaltijd.

Ingrediënten

  • een boeketje boerenkool
  • drie tenen look
  • een sjalotje
  • een handjevol basilicumblaadjes
  • een groot hand pistachenoten (of een ander soort noot, freestyle!)
  • een handje pijnboompitten (of je vervangt deze door wat meer van je andere noten)
  • een flinke scheut olijfolie voor de smeuïgheid
  • een hompje parmezaan (naar smaak)
  • wat water om makkelijk te blenden

Bereiding

  1. Was de boerenkool, stroop de bladeren van de dikke stelen en snijd aan flarden.
  2. Stoom de boerenkool vijf minuten (gebruik een handige stoominzet of leg ze gewoon even in een bodempje kokend water in een gesloten pot) en spoel ze af met koud water zodat ze niet verder gaart. Laat de kool uitdruppen in een vergiet.
  3. Intussen rooster je de noten in een droge koekenpan tot ze lichtjes bruinen en lekker geuren. Laat ze afkoelen.
  4. En nu: alles in de blender!! Gezien mijn massale hoeveelheid, deed ik dit in fases en roerde alles aan het einde bij elkaar. Daarna kan je nog op smaak brengen met (cayenne)peper en zout. Tip: met een klein geutje water gaat het blenden veel makkelijker.

Smakelijk!

Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Groente, Hapje, Pasta, Saus, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

