Rijkdom aan paprika

Sharing is caring.

Dat brengt mijn collega in de praktijk wanneer hij zijn rijkelijke serre-oogst deelt met ons. Zo kwam het dat er vorige week ineens een komkommer bij mijn spullen lag en dat ik deze avond een heerlijke pan gewokte courgette en groene paprika bij mijn gnocchi kon leggen. De overvloed van september is een zegen, maar ook een zorg. Want als er maar paprika’s uit je serre blijven komen, dan moet je ze eten tot ze je neus uitkomen. Het kan dan maar beter lekker zijn.

Met dit recept van mijn geliefde Yotam Ottolenghi heb je er meteen een heleboel verwerkt. Ik eet het als lunch of als avondmaal wanneer ik niet veel tijd heb.

Ik heb alvast een fotootje gestolen om het water in de mond te laten lopen.

Shakshuka

Ingrediënten voor 2

  • 1/2 tl komijnzaadjes
  • 100 ml olijfolie
  • 1 grote ui – in dunne reepjes
  • 3 paprika’s (of 5 puntpaprika’s) in lange repen gesneden
  • 2 tl rietsuiker
  • 1 laurierblaadje
  • 4 takjes tijm – enkel de afgeritste blaadjes, nog lekkerder wanneer je ze even hakt
  • 2 el gehakte peterselie
  • 2 el gehakte koriander (eventueel)
  • 3 rijpe tomaten – in blokjes
  • 1/2 tl saffraandraadjes (of zo’n doosje poeder)
  • een snuifje cayennepeper
  • tot 250 ml water
  • 4 eitjes
  • zout en peper

Bereiding

  1. Neem een grote (en liefst ook vrij diepe) pan. Rooster er even de komijnzaadjes in op een hoog vuur. Giet er nu de olijfolie en de ui bij en bak 5 minuten. Voeg de paprika, suiker en kruiden toe en bak nog 5 à 10 minuten op een hoog vuur.
  2. Toevoegen: tomaat, saffraan, cayenne, peper en zout. Draai het vuur wat lager en laat een kwartiertje pruttelen. Voeg af en toe wat water toe om een dikke saus te behouden en geen aangebakken toestanden te krijgen. Proef eens. Knallen hé?
  3. Haal de laurier uit de saus en duw nu vier putjes in je mengsel. Daar breek je de eieren in. Dek de pan nu af met een deksel, draai het vuur tot een absoluut minimum en laat zo nog 10 minuten staan tot de eitjes gestold zijn.

Eet dit met brood om al het lekkers uit je bord te wrijven!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

