Een nieuwe appelchutney

Onze tijdelijke woonst heeft zijn voor- en nadelen. Het is er lekker rustig. Zo rustig dat dieven de tijd nemen om je airbags uit je auto te schroeven en ermee aan de haal te gaan. #toemetoch

Maar het is er ook zonnig, er is veel groen, de kippen scharrelen dat het een lieve lust is, de ene na de andere struik schiet in bloei en wij genieten van de weelde. Zo ontdekten we dat er ook een appelboompje in de tuin staat. En de appels die daar aan hangen, daar kan je zo mee op de markt gaan staan.

Ons moeder maakt appelsap en appelgelei van de appeloogst uit de ouderlijke tuin, ik ben verslaafd aan chutney. Drie jaar geleden maakt ik twee soorten, nu heb ik nog een andere variant gemaakt. Een pittige met madrascurry én dadels die hier dringend opgewerkt moeten worden. De madrascurrypoeder heb ik onlangs zelf gemaakt aan de hand van een receptje op het net. Makkelijk om bij de hand te hebben op momenten als deze.

Nadat hier vandaag een Libanese mezzetafel voor 9 op tafel werd getoverd, kreeg ik nog een soort nawee. Ik moest nog even aan de potten gaan staan. De warmte van de herfstzon verdwijnt in de schemering terwijl de kruidige appelbrij staat te pruttelen. Wat kan zondag mooi zijn.

Ik volgde het recept van Thane Prince (Jams & Chutneys).

Dit gooi je samen in een grote pot:

  • 2 kg appels – in stukjes
  • 6 grote uien – gesnipperd
  • 500 g ontpitte dadels – in stukjes
  • 10 cm verse gember – gehakt
  • 4-8 bolle tenen look – gesnipperd
  • 2 el zout
  • 1 l moutazijn (ik gebruikte appelazijn – maakt niet zoveel uit)
  • 2-3 el Madrascurrypasta (ik gebruikte mijn eigen poedermengeling + currypoeder)

Dit laat je 20 minuten op een halfhoog vuur pruttelen tot de appels uit elkaar vallen. Voeg nu nog toe:

  • 1 kg lichtbuine basterdsuiker (ik had alleen kristalsuiker in huis, doet er niet zoveel toe)

Laat nog even pruttelen tot de suiker opgelost is en draai dan het vuur hoger. Laat nog 50 minuten koken tot het mengsel ingekookt en dik is.
Dit wordt wat stinkiestankie, want gekookte azijn is niet de meest smakelijke geur. De smaak zal echter niet te versmaden zijn. Zet door🙂

Schep de chutney in hete gesteriliseerde potten, sluit ze met zuurbestendige deksels en etiketteer ze.

De chutney is 1 jaar houdbaar.

NOOT: Ik heb de boel laten aanbranden door hier te zitten bloggen. Damn.

rorlm

Dit bericht werd geplaatst in Fruit, Saus, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

