Vegetarische ‘vleessaus’

Deze kerst was er eentje van klassiekers. Mijn principes gingen even opzij om fantastische Normandische tong te eten en de disgenoten kregen rosbief met worteltjes, savooi, bloemkool en puree. De rosbief was te vinden onder een fantastische vleessaus met porto. Hemel op aarde.

De 350-tal dagen van het jaar waarop ik wél vegetarisch eet, zijn er uiteraard wel eens dingen die ik mis uit de vleeskeuken waarmee ik ben opgegroeid. Nu ik zwanger ben, geef ik er zelfs af en toe gewoon aan toe. Zo at ik een paar weken geleden op het thuisfront na jaren nog eens de sosissen die vroeger haast wekelijks op tafel kwamen. Ons vader dikte naar goeie gewoonte het vleesnat in met wat aardappelzetmeel en daar had je het weer: de vleessaus. De saus waar je zo lekker dat patatje in kan pletten. Dat vijvertje van pure zonde. Oh man, die mis ik soms.

Maar dat gemis is verleden tijd.

Sommige doorwinterde veggies vinden het belachelijk dat er vegetarische alternatieven voor vlees worden uitgevonden. Een scampi die niet van vis is gemaakt, ik geef toe dat er smakelijker dingen in de rekken liggen.
Maar met dit alternatief voor vleessaus ben ik weer een stuk dichter bij een jaar van 365 vleesloze dagen.

Vandaag stond op het menu: gestoofde worteltjes, puree, veggie balletjes en ‘vleessaus’. Enkel op het gezicht van de dochter is nog wat saus te vinden. Zo lekker.

Ingrediënten (Op aanvoelen. Jawel, ge kunt dat.):

Klaarmaken maar!

  1. Leg de gedroogde champignons in een soepkommetje en overgiet met kokend water. Dek af en laat tien minuutjes trekken. Langer mag zeker als je daar tijd voor hebt.
  2. Stoof de ui in een erg dikke klets boter. Laat ze flink zweten voor een minuutje of 5 tot de boter een beetje begint te verkleuren.
  3. Kruid met peper en nootmuskaat.
  4. Voeg de flinke lepel bloem toe en roer flink met een klopper.
  5. Bak de gelige pasta eventjes zodat de bloemsmaak verdwijnt.
  6. Voeg nu het weekwater van de champignons toe (de champignons kan je gebruiken in een andere bereiding). Zorg dat je het laatste bodempje niet gebruikt, want daar zit vaak zand in.
  7. Roer goed zodat er geen klontjes gevormd worden en laat nog een paar minuten koken. Voeg de sojasaus toe en laat nog even verder koken.

Bij een te dikke saus voeg je wat water toe. Is ze te dun, dan laat je ze nog wat langer koken zodat er vocht verdampt.

Smakelijk!

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Saus, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

