Simpele aardpeer

We hadden dit weekend een Australische fietser over de vloer. Hij fietst de komende twee jaar naar alle militaire kerkhoven in de Benelux in het spoor van zijn grootvader die hier in 1916 vocht en wij hadden de eer hem te ontmoeten. Hele dagen fietsen in deze temperaturen, dat vergt een stevige maaltijd en dus ging ik aan de slag met het groentepakket van het Voedselteam dat zoals elke vrijdag in de kerk werd geleverd. Wat was dat alweer een schitterende vangst. Daarnet dus op tafel:

  • gestoofde worteltjes (iets zoets)
  • fris rauw gesnipperd witloof met veel peper en wat mayonaise (iets bitters)
  • champignonrisotto (iets zachts)
  • simpele aardpeer in de boter (de smeuïge aardse zonde)

Het is die laatste die voor mij de revelatie van de avond was. Want met die aardpeer weet ik zelden wat te doen. Tips zijn welkom.

Bij mijn vrienden van de bbc weten ze maar al te best dat lekker eten een ferme klets boter vergt. Of zoals mijn vader zegt: het verschil tussen eten maken en koken is boter en zout. Jeroen Meus zal dat wellicht volmondig beamen. De titel van het recept met de ‘buttered Jerusalem artichokes‘ trok dus meteen mijn aandacht. Makkelijk én lekker? Dit wordt een classic op onze tafel.

Heel simpel komt het hier op neer:

  • Schrob je aardperen schoon. Schillen moet je die dingen doen, tenzij je echt niet weet wat gedaan met je tijd. Je kan dan je worteltjes meteen ook in pinguïnvorm snijden.
  • Schuif de aardperen over de mandoline zodat je flinterdunne schijfjes hebt en leg ze in een kom met water tot je klaar bent om ze te bakken.
  • Smelt een zeer dikke klont boter in een hoge pan. Ik gebruik mijn wokpan.
  • Gooi er de schijfjes aardpeer bij, bestrooi met tijm, peper en wat zout. Voeg ook een fijngesnipperd teentje look toe.
  • Roer en laat het vocht wegbakken. Vanaf dan voeg je nog wat klontjes boter toe zodat je aardpeer lekker ligt te bakken in de schuimende boter.
  • Wanneer je aardpeer gaar is en begint te bruinen, kan het vuur af.
  • Yum!
Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

