Kruidige rode linzen met komkommeryoghurt

Jaren geleden kookte ik elke week voor vrienden en familie. Ik postte een weekmenu online en zij konden inschrijven om mee aan te schuiven. Man, ik word nog week als ik terugdenk aan de fijne tafelmomenten die we daar in ons kleine huisje hebben beleefd.

Tegenwoordig zit er een erg enthousiaste kleuter mee aan tafel en ligt er een baby te kirren naast ons terwijl we aan tafel zitten. Even gezellig, maar anders ūüôā

Wat in die tien jaar overeind is gebleven: mijn weekmenu.
Ik zweer bij een weekmenu en ik word er ook steeds straffer in. 1 keer om de 7 dagen worden de boodschappen gedaan. En ik moet maar 1 keer mijn kop breken over wat er op tafel moet komen. ’s Avonds kan ik op automatische piloot aan de slag.

Als er ergens een half potje ricotta tussen de ingredi√ęnten zit, dan verwerk ik de¬†andere helft¬†verderop in de week. Van een plantje koriander blijft geen blaadje meer over tegen zondag.¬†Kettingkoken, noemt Dorien dat. Een andere gouden regel bij het weekmenu: in het begin van de week verwerk je de tere groentjes (bladgroenten die verslappen met de dag, champignons die beginnen te zweten in hun verpakking …) en later komen de stevige kloppers: wortelkes, rode biet, een kool… Resultaat?¬†De dag voor de boodschappen gedaan worden is het groenteschap helemaal leeg. Dan ga ik over tot een andere favoriet: voorraadkastkoken. Ik kook met dingen die ik altijd in huis heb. Heerlijk vind ik dat.

Dit gerecht van Yotam Ottolenghi, uit Plenty, is zo eentje waar je maar 1 vers ingredi√ęnt voor nodig hebt: een komkommer. En dat is een groente¬†die het ook wel even uithoudt in de koelkast. Oef.
Laat je zeker niet afschrikken door de ingredi√ęntenlijst. Als je voorraadkast iets beter dan gemiddeld is uitgerust, hoef je voor dit gerecht de deur niet uit!

komkommerjoegert1

Oh, over de kerrieblaadjes bij de ingredi√ęnten. Ik heb hier zo’n plant gekocht om eindeloos van te kunnen plukken. Hij groeit gestaag en ik blijf plukken. Echt een aanrader!
Je kan de kerrieblaadjes ook weglaten, maar mét is zeker lekkerder.

Dit is een erg amateuristische foto van mijn plant.

14492596_10154547498368407_4658453406615517831_n

Ingredi√ęnten voor 2-4 personen:

  • 200g rode linzen
  • 350 ml water
  • een stevige bos koriander
  • 1 ui
  • 40 g gepelde verse gember
  • 3 tenen look
  • 1 groene chili (of eens draaien met de chilimolen)
  • 1,5 tl zwarte mosterdzaadjes
  • 4 el zonnebloemolie
  • 1,5 tl gemalen koriander
  • 1 tl gemalen komijn
  • 0,5 tl gemalen kurkuma
  • een mespuntje paprikapoeder
  • 10 kerrieblaadjes
  • 300 g tomatenstukjes (vers of uit blik)
  • 2 tl rietsuiker
  • een mespunt fenegriek (optioneel)
  • een mespunt asafoetida (optioneel)
  • 150g (Griekse) yoghurt
  • 75 g komkommer, in fijne dobbelsteentjes
  • 1,5 el olijfolie
  • 70 g ongezouten boter (ik gebruikte 35 g ghee)
  • 1,5 el limoensap (van een half limoentje ongeveer)
  • zout

Bereiden

  1. Was de linzen onder veel stromend water, laat ze dan weken in 350ml water terwijl je de rest voorbereidt.
  2. Snijd de bos koriander van de plant. Snijd de steeltjes in kleine stukken en gooi ze in de blender, hak de blaadjes en zet apart.
  3. Versnijd grofweg de ui, de look, de gember, het pepertje en gooi bij de koriandersteeltjes in de blender. Blend tot je een grove pasta hebt.
  4. Neem een ruime, diepe pan en verhit ze. Doe er de mosterdzaadjes in en wacht tot ze beginnen opspringen.
  5. Voeg toe: de ajuinmix en de zonnebloemolie. Roer goed voor een minuutje of tien.
  6. Voeg korianderzaad, komijnzaad, kurkuma, paprika en kerrieblaadjes toe en roer nog vijf minuten.
  7. Nu kunnen de linzen (met het water) erbij, ook de tomaten, suiker en eventueel fenegriek en asafoetida. Zeker een ferme snuif zout.
  8. Laat 30 minuten afgedekt pruttelen tot de linzen zacht zijn.
  9. Roer ondertussen de yoghurt, komkommer, olijfolie en wat zout onder elkaar.
  10. Linzen zacht? Roer er de boter, het limoensap en wat korianderblaadjes onder. Vergeet niet te proeven of er nog wat zout bij mag.

Opdienen is o zo mooi: eerst de linzen, daarbovenop de komkommeryoghurt en wat korianderblaadjes.

Smakelijk!

 

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Kruidige rode linzen met komkommeryoghurt

  1. Gonda De Gols zegt:

    Mjammie….dat wil ik wel eens eten bij jou…

Geef een reactie

