Granola

Granola. Ik heb het lang iets hips gevonden. Niks voor mij.

Dus moest ik ’s ochtends nogal eentonig (en met wat schaamrood op de wangen) de eeuwige ‘wat is dat, mama?’ beantwoorden met: een boke met choco, een boke met gesuikerde melk, een boke met strontjes, een boke met kaas, … Niet het meest evenwichtige ontbijt. En dat terwijl ik er wel in geslaagd ben om elke vorm van suiker tot haar tweede verjaardag te bannen. Dat stond nogal haaks op elkaar.

Dus ging ik op zoek naar granolarecepten. Ergens online vond ik de heilige granola chart.

granola

Op basis daarvan kwam ik tot mijn ultieme granolarecept. Maar je doet uiteraard waar je zin in hebt en je strooit met wat jij het lekkerst vindt.

Ik eet mijn granola met een paar lepels volle yoghurt en stukjes fruit erbij gesneden. Gegarandeerd een vol gevoel tot het middagmaal!

  • Neem een kopje en doe daarin drie overvolle koffielepels kokosolie. Overgiet met ahornsiroop (tot de oksels van je hoopje olie). Zet dit kopje op 300 watt in de microgolfoven tot de kokosolie gesmolten is.
  • Verwarm je oven voor op 180°C.
  • Leg een bakpapier in een ovenschaal.
  • Begin de ovenschaal te vullen met al wat je lekker vindt. Voor mij gaat het als volgt:
    • 1/3 (een royale gevulde bodem) havervlokken
    • een ferme strooi zonnebloempitten
    • een goeie strooi pompoenpitten
    • een serieus hand rozijnen
    • een geutje witte sesamzaadjes
    • een geutje zwarte sesamzaadjes
    • een handje cashewnoten
    • Op zeer royale dagen mogen daar nog wat pistachenootjes bij. Mmmm.
  • Nu de tofste job volgens mijn dochter: alles door elkaar wrijven met je vingers. Hier hoor ik altijd de accordeon van Yann Tiersen in mijn hoofd.
  • Overgiet met het olie-siroopmengsel en zorg dat alle vlokjes vochtig zijn.
  • Zet 15 minuten in de oven.
  • Roer door elkaar.
  • Zet 10 minuten in de oven.
  • Laat afkoelen tot alles krokant is.
  • Klaar.

DSC_1114

Dit bericht werd geplaatst in Ontbijt, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

