Gegrilde groente met auberginecrème

Ik kreeg gisteren twee venkels in mijn handen gestopt van zelfplukkers die niet tuk zijn op venkel en die weten dat ik dat wel ben. Daar word ik blij van, van eetcadeautjes.

Mijne receptenmolen begon te draaien. Er lagen nog courgettes en aubergines in huis en op de vensterbank nog wat tomaatjes. En zo werd ons avondmaal geboren.

Credits voor het auberginecrèmeke gaan naar Nigel Slater. Het recept heb ik eens gelezen in zijn boek Tender (aanrader voor iedereen met een moestuin).

Goed manneken! En simpel!

  1. De twee aubergines sneed ik doormidden. Ik kerfde er diepe groeven in en streek stevig in met olijfolie. Die gingen in de oven op 200°C voor een half uurke.
  2. Ondertussen nam ik de tweede bakplaat klaar en vulde die met: 2 in repels gesneden venkels en 3 courgettekes in stukken. Dat vermengen met peper, zout en olijfolie en drie doormidden gesneden tomaten tussen de glimmende blokjes vlijen. Ook die oven in, maar deze schotel toch 45 minuten op 200 graden.
  3. De aubergines haal je er na dat half uurtje uit en je schept het vruchtvlees in de blender. Daarbij gaat een goed handjevol munt, peper en zout, een geut olijfolie (jaja, nog wat!) en een stevige geut volle yoghurt. Even blenden en: heaven. Ik heb het potteke moeten verstoppen of onze 1-jarige had het helemaal leeggegeten.
  4. Terwijl de groente aan hun laatste kwartier bezig waren (met al wat bruine randjes aan de tipkes van de witte venkel, zo mooi!) kookte ik wat fregola voor erbij.
  5. En dan: van alles ne goeie schep in uw bord en smullen!

Aan foto’s hebben we weer veel te laat gedacht. Ge zult mij moeten geloven.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

