Preischotel met curry

Nu ik moet eten voor twee (of toch 10% meer volgens de boekskes) krijg ik vaak nostalgische goestingskes waar ik dan meestal gewoon aan toegeef. Zo kwamen er onlangs de gewone Vlaamse witloofrolletjes in hesp op tafel. Voor manlief vergat ik zelfs een vleesloos stronkje te voorzien, zo in de roes van weleer was ik. Hoewel de witte saus al vol boter zit, gaat er toch nog een genereuze klets in de puree. Dat soort eten.

Er zijn zo van die klassiekers die vroeger regelmatig op tafel kwamen, maar sinds het vegetarische(re) leven verdwenen zijn. De preischotel met vis is er zo eentje waar mijn zus veel heimwee naar heeft. En nu dus ook ik.

Voor de preischotel besliste ik toch een vegetarische alternatief te verzinnen. Gelukkig waren daar in de frigolade nog twee overgebleven gemarineerde tofufiletjes uit de Bioplanet. Die schatjes vind je bij de betaalbare vleesvervangers (in tegenstelling tot hun broers en zussen die soms stukken van mensen kosten) en ze smaken nog eens lekker ook.

Omdat wij hier zo’n zelfgroeipakket met massa’s oesterzwammen hebben staan, voegde ik deze ook nog toe en dat was een absoluut schot in de roos. Volgende keer: geen tofu en veel meer oesterzwammen.

Alzo kon ik hier thuis de commentaar ‘jaaaa, da laat z’n eigen goed eten’ ontlokken. En dan weet ik dat het goed zit.

Ingrediënten voor drie

  • drie stengels prei – fijn gesnipperd
  • vier uien – in ringen gesneden
  • twee tofufilets (kan je ook zelf marineren naar smaak)
  • 2 tl currypoeder
  • 1 el kurkuma
  • 20 cl room
  • 20 cl melk
  • Als het wat meer mag zijn: vijf grote oesterzwammen in reepjes

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 220°C.
  2. Leg de fijngesneden prei in de ovenschaal. Deze zal nu al flink vol liggen, maar je blijft gewoon stapelen, dat slinkt tijdens het bakken.
  3. Kruid met peper en zout.
  4. Als je de oesterzwammen gebruikt, bak ze dan eerst met wat peper en zout in olijfolie tot ze bruin kleuren en leg ze dan op de prei.
  5. Leg er de tofufilets bovenop en druk wat aan.
  6. Bak in een pan (dezelfde als die van de oesterzwammen) de uiringen tot ze een beetje glazig beginnen worden, voeg curry en kurkuma toe en overgiet met het doosje room.
  7. Giet dit mengsel over de tofu en de prei.
  8. Giet ook de melk in de ovenschotel, dek af en laat een klein uurtje bakken in de oven tot de prei helemaal zacht is. Of minder lang als je de prei graag nog wat knapperig hebt.

Serveer met puree en smelt weg.

Dit bericht werd geplaatst in Stoofpot, Tofu, Veggie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.