Zoete aardappelkoekjes

Ik wilde gisteren veggie koken. En veel verschillende dingen. En ik had eigenlijk geen tijd. U weet hoe dat gaat. Of niet. Dat doet er eigenlijk niet toe.

Ons vader zou een hoop prei brengen, want de winterprei moet uit de grond om plaats te maken voor vers groen. Hoezeeeeee! Dat hij hier niet is geraakt, was geen ramp. In de winkel hadden ze ook nog prei. Niet half zo lekker als die van ons vader, uiteraard, maar hij volstond. Ik had ook nog een zakje zoete aardappel liggen. En nu wil het toch wel lukken dat Yotam Ottolenghi zowel preikoekjes als zoete aardappelkoekjes in zijn boek staan heeft, zeker?

Ik besloot om ze allebei te maken, samen met het heerlijke sausje dat erbij hoort én ik stak ook nog wat overtollige zoete aardappelpartjes (snijd hem in 8 maantjes) in de oven met wat fleur de sel en een snuifje gemalen koriander en wat olijfolie. Als ik u nu ook nog vertel dat je die 25 minuten bakt op 210°, dan bent u weer een receptje rijker. Eentje om duimen en vingers bij af te likken, zelfs!

Dus: preikoekjes, aardappelkoekjes, sausje, sweet potato wedges, twee geadopteerde pastinaken (die ik in de echte boter had gestoofd) en salade met truffelolie en witte wijnazijn. Fijne maaltijd was dat.

Hier zijn de ‘sweet potato cakes’:

INGREDIENTEN:

  • 1 kg geschilde zoete aardappelen in grote stukken gesneden
  • 2 tl sojasaus
  • 100 g gewone bloem
  • 1 tl zout
  • 1/2 tl rietsuiker
  • 3 el gehakte pijpajuin = lente-ui = bosui (wie meer wil weten klikt hier maar eens en zo nauw steekt dat allemaal niet)
  • 1/2 tl fijngehakte rode chilipeper
  • een hoop boter om in te bakken

BEREIDING

  1. Stoom de zoete aardappels tot ze helemaal zacht zijn. Bij Dille en Kamille kocht ik eens zo’n handige stoominzet.
  2. Laat ze lekker uitlekken in de stoominzet of in een vergiet tot ze droog zijn (ongeveer een uurtje).
  3. Doe de aardappels in een kom, voeg de resterende ingrediënten toe (uitgezonderd de boter) en vermeng alles. Gebruik je handen en voel het ‘modderkoekjes-maken-in-de-zandbak-gevoel’ terug opborrelen! NIET MIXEN!
  4. Als je mengsel een plakkerige boel is: goe bezig! Als je mengsel echt nog van je vingers loopt: voeg wat bloem toe.
  5. Smelt wat boter in een koekenpan en je zal zien dat je soeplepeltjes deeg meteen in een koekje veranderen. Draai om en duw ze maar goed plat. Na een paar minuten zijn ze klaar!
Dit bericht werd geplaatst in Groente, Hapje, Saus, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.