Boeuf Bourguignon

Een gegeven paard kijkt men niet in de bek. En toch… Op Ebay zijn mensen weer maniakaal kerstcadeautjes beginnen verkopen die hen teleurgesteld hebben. Gisteren hoorde ik zelfs dat er in Duitsland echte ruilmarkten worden georganiseerd om je foute cadeau in te wisselen voor een echt hebbeding. Ik heb nog nooit te klagen gehad wat mijn kerstcadeaus betreft. In onze familie wordt er ‘briefken trek’ gedaan en alsof de duivel ermee was gemoeid, moet mijn zus al zeker vijf jaar op rij mijn cadeau verzinnen. Dat draait altijd in mijn voordeel uit omdat ze me vanbinnen en vanbuiten kent. Dit jaar was ze bij ‘briefken trek’ zo opgelucht dat ik zeker wist dat er een einde was gekomen aan de vlekkeloze opeenvolging van supercadeaus. Ik besloot dus om erg onsubtiele tips te geven.

Wat nu volgt is het recept voor het risicoloze perfecte kerstcadeau. Ik schreef op een briefje:

Mastering the art of French Cooking van Julia Child, Louisette Bertholle en Simone Beck – twee volumes – bestellen via http://www.bookdepository.co.uk

Dat briefje legde ik op de gang en vertelde heel de familie dat ze daar het briefje konden vinden. Op die manier moesten zij zich niet suf piekeren over een cadeau en had ik wat ik wilde. Ze moesten gewoon het briefje in hun zak stoppen en tot de aankoop overgaan. De verrassing is totaal weg, het mysterie en de romantiek ook, maar ik vond het toch een geslaagde win-winsituatie. Ik kan soms dodelijk efficiënt zijn. Tot mijn grote teleurstelling lag het briefje ’s avonds nog precies op dezelfde plek. Ik gaf de hoop op.

U ziet het al van heinde en verre aankomen: onder de kerstboom lag tóch het heerlijke boek waaruit Julie in de film Julie and Julia zo heerlijk kookt. Mijn tante had er niet beter op gevonden dan een foto te nemen van het briefje zodat ik helemaal teneergeslagen zou zijn. Ze kennen me verdorie te goed. Maar dus toch Julia Child onder de kerstboom. Ikke blij.

Een legendarische scène in de film is die waarin Julie Boeuf Bourguignon maakt. Ze hangt op een gegeven moment boven het gebraden vlees en giet er een fles wijn over leeg. De voldoening die op Julie’s lijf te lezen was, wilde ik ook beleven en dus ging ik deze week aan de slag met een hoop rundsvlees.

Er circuleren op het internet een hoop recepten voor dit gerecht. Ik maakte dat van Julia Child tot op de letter na (ooooh wat vergde dat zelfbeheersing), maar kon me toch niet bedwingen om twee keer een oogje dicht te knijpen. Het eindresultaat is van zo’n finesse dat het misschien toch alle uren keukenplezier waard is. Dit is een gerecht voor een leeg en koud weekend. Buiten is het te koud, je hebt geen plannen en zin in lekker eten. Je hebt niets in de weg. Enkel jij en goeie muziek in de keuken. Heerlijk.

De eerste die deze avond thuiskwam en de neus om de deur stak: ‘Man, wat staat hier op het vuur??? Zo lekker ruiken!’. En daar doe ik het voor.

Ingrediënten voor zes eters

  • 170 g gezouten stuk spek – 1 snede
  • 1,4 kg rundsstoofvlees
  • 4 worteltjes (origineel 1 wortel) – in sneetjes
  • 1 ui – grof gesneden
  • 2 el bloem
  • 75 cl jonge rode wijn (Rhônewijn, Bourgogne of Chianti)
  • 75 cl rundsbouillon (ik gebruikte wat minder – zie recept)
  • 1 el tomatenpuree
  • 2 teentjes look – geperst
  • 1/2 tl tijm
  • een verkruimeld laurierblad
  • 18 à 24 witte uitjes (Ik gebruikte 2 gele uien wegens te weinig tijd om winkels af te dweilen en ik sneed ze grof.) – in hun geheel
  • 250 g champignons (Ik deed er 500 g in.) – in plakjes

Bereiding

  1. In het originele recept zou je de zwoerd van het spek moeten snijden, het spek verder in reepjes moeten snijden en dat geheel tien minuutjes laten koken en daarna afdrogen. Meteen bij het begin van het recept werd ik dus al meteen eigenzinnig. Ik sneed uiteraard de zwoerd weg, maar ik sneed de rest van het spek in reepjes zonder het af te koken.
  2. Verwarm de oven voor op 450°C. OEPS, mijn oven gaat maar tot 250… Hoogste stand dan maar. Verdorie, dat Julia me bloed zweet en tranen zou kosten, werd nu wel al duidelijk. Vooral toen ik hoorde dat het hier over Fahrenheit gaat! Je zet je oven dus op 230 graden.
  3. Zeg je schrap met 2 dingen: een ovenvaste pot (liefst Creuset, ik gebruikte een stenen exemplaar dat ik ooit kocht op een Provençaalse markt) en een braadpan (ook liefst Creuset).
  4. Bak de spekjes bruin in de een beetje olie in de pan en schep ze met een visspaan over in de pot.
  5. Nu heerlijk met de handen werken: droog de stukjes vlees af met keukenrol, dan bakken ze makkelijk bruin. Bak de stukjes vlees aan in het vet dat het spek heeft achtergelaten. Wanneer ze bruin zien gooi je ze bij het spek in de pot. Doe dit in verschillende porties en voeg wat olijfolie bij als de pan te droog wordt.
  6. Wanneer je al je vlees bij het spek hebt gegooid (na een therapeutisch half uurtje bakken!), strooi je er de lepels bloem over zodat je vlees een wit jasje heeft en je zet het in de hete oven zodat het er bruin bakt. Bij mij is dat niet echt gelukt, ook al stond mijn oven vrij hoog. Tant pis.
  7. Terwijl die pot er vier minuutjes instaat, bak je de wortel(s) en de grof gesneden ui in de pan. Dit maakt alle bakrestjes los en zorgt voor mooi bruin gebraden groentjes.
  8. Zet de oven op 160 graden. Ik liet hem, gezien mijn vergissing, op 220 staan en dat is ook gelukt. Het is vooral belangrijk dat je vlees net suddert straks.
  9. Haal het vlees terug uit de oven, gooi er de gouden groentjes bij, kruid flink met peper en zout en nu wordt het leuk: overgiet het vlees met de fles wijn en vul aan met vleesbouillon tot het vlees bijna is ondergezet. Lekker ruiken hé?
  10. Voeg tomatenpuree, look en kruiden toe en breng het terug tot het kookpunt.
  11. Ploef de pot in de oven en zorg ervoor dat de oven ongeveer op 220° staat zodat het vlees suddert. Laat daar staan voor ongeveer drie uur. Het vlees is gaar wanneer je het makkelijk kan doorprikken met een vork.Oh die geur, die geur.
  12. Je zou denken: “Oef, ’t staat in de oven, ‘k zit op mijn gemak.” Niets is minder waar. Er zijn nog twee ingrediënten over en die ga je nu bereiden. Dit is eigenlijk geen twaalfde stap, maar ik wil een indrukwekkend eindtotaal. Hihi.
  13. Bak de champignons in boter. Hier zijn twee belangrijke regels: bak ze in boter én “Don’t crowd the mushrooms!” Leg nooit meer plakjes champignon in je pan dan er op de bodem passen. Eerst zuigen ze de boter op en daarna bakken ze mooi bruin. Je zal dus bij elk baksel nieuwe boter moeten gebruiken. Zet opzij die voornemens voor het nieuwe jaar!!! Doe de gebakken champignons in een potje apart.
  14. Bak in dezelfde pan de uien (18 volledige witte uitjes of 2 grof gesneden gele uien) in boter. In het geval van de witte uitjes: wanneer ze een beetje beginnen te bruinen aan alle kanten, voeg je 125 ml vleesbouillon toe en je laat 40 min sudderen tot ze helemaal gaar zijn. In het geval van de gele ui en hoe ik het deed: voeg na een paar minuten 1 vleesbouillonblokje en een geut water toe en laat het water wegsudderen. Na tien minuutjes heb je dan lekkere boterige zoutige uien. Voeg ze bij de champignons en zet opzij tot je vlees klaar is.
  15. Wanneer je vlees gaar is, zeef je de stoofpot boven een sauspan. Heeft de saus niet de gewenste dikte dan pas je aan: even verder laten inkoken (te slap) of wat aanlengen (te dik).
  16. Meng de uien en champignons onder het vlees.
  17. Serveer met een patatje.
  18. Smul, smul, smul. Vergeet het gezwoeg en geniet van wat op je bord ligt. Dat was ik een beetje vergeten.
Dit bericht werd geplaatst in Rundsvlees, Saus, Stoofpot en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Boeuf Bourguignon

  1. sis zegt:

    dat wordt zeker nog gemaakt ,alleen ergens in februari, nu nog alleen light produkten 😉

  2. Pingback: Spruiten met tofu | Food first, then morals

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.